poniedziałek, 20 maja 2024 11:36
Reklama

Uważajmy na internetowych oszustów!

Uważajmy na internetowych oszustów!

Prokuratura Krajowa, Komenda Główna Policji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także Europejskie Centrum Konsumenckie i Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają ostrzegają przed fałszywymi stronami udającymi pośredników szybkich płatności. Na atak narażeni są użytkownicy bankowości internetowej i mobilnej robiący zakupy przez internet. Jeśli podejrzewamy, że jesteśmy ofiarą internetowego oszustwa, zgłośmy to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL. Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy na przykład Dotpay, PayU, czy Przelewy24.

Strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności – czytamy w komunikacie - Tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci ujawniając swoją tożsamość przestępcom mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów i w konsekwencji np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych. Aby nie zostać ofiarą przestępców należy zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów

- Uważajmy na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności.

- Przed wykonaniem przelewu skontaktujmy się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy)

- Jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdźmy w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony naszego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie logujmy się na tej stronie

- Zawsze czytajmy uważnie treść każdego SMSa z kodem autoryzacyjnym.

- Jeśli bank to umożliwia zamieńmy SMSy na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Jeśli podejrzewamy, że jesteśmy ofiarą internetowego oszustwa, zgłośmy to jak najszybciej do banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL oraz najbliższej jednostce Policji. Instytucje przekażą informacje na temat kolejnych działań. Mamy też prawo złożyć reklamację do banku.

 

   

 

 


Podziel się
Oceń

SŁUCHAJ NAS ONLINE!
Reklama
Reklama
Reklama