Black Friday – święto wyprzedaży, kuszących ofert i wielkich obniżek cen - już jutro. Wiele osób wykorzystuje okazję na zrobienie zakupów, często świątecznych. Powiatowy Rzecznik Konsumentów apeluje jednak o ostrożność i dokładne przeanalizowanie atrakcyjnych promocji.
Wielkie galerie handlowe będą otwarte od najbliższej soboty, ale będą mogły funkcjonować w bardzo rygorystycznym reżimie sanitarnym, więc zakupy przeniosą się do internetu. Sprzedawcy stosują różne metody przekonania nas, że ich oferta jest dla nas jak najkorzystniejsza, choć nie zawsze jest to prawda.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów każdego roku otrzymuje właśnie takie skargi, które dotyczą promocji związanych z wyprzedażami czy specjalnymi okazjami. Stanowią one ok. 10% wszystkich zgłoszonych nieprawidłowości. Czasami się zdarza, że przedsiębiorcy podnoszą ceny przed Black Friday, żeby potem lekko ją obniżyć a okazuje się, że cena jest taka jak przed czarnym piątkiem - wyjaśnia Anna Magnuszewska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Przydatnym narzędziem w walce z nieuczciwymi sprzedawcami może być portal fakefriday.org. Pozwala on przeanalizować jak kształtowała się cena produktu w okresie ostatnich 6 miesięcy. W powiecie płońskim odnotowuje się tylko nieznaczny wzrost zgłoszeń związanych z Black Friday.
- Zdarzają się telefony konsumentów, którzy np. zamówili produkt, ale do nich nie dotarł i jest problem z kontaktem ze sprzedawcą, choć na naszym terenie nie zauważyłam wzrostu liczby tego typu spraw. Może minimalny, ale na pewno takie telefony się zdarzają - dodaje Anna Magnuszewska.
Jak wskazuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów – należy zwracać uwagę na sposób naliczania rabatów, możliwość anulowania zamówień, ale także porównywać ceny jednego produktu w kilku punktach.