Z roku na rok rośnie średni czas korzystania z internetu w Polsce. Zgodnie z badaniami przeprowadzanymi regularnie przez NASK wśród młodzieży, w 2022 roku w dni robocze wynosił on średnio 5 godzin 36 minut, podczas gdy w 2 lata wcześniej 4 godziny 50 minut. Obecnie aż 89% osób korzysta z niego głównie za pośrednictwem smartfonów, a pierwsze telefony z dostępem do sieci dzieci otrzymują średnio już w wieku 8 lat.
Właśnie ze względu na te niepokojące dane, pojawiła się potrzeba podniesienia świadomości na temat konsekwencji wynikających z uzależnień od nowych technologii. Mówi Jarosław Zaroń, dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Mazowieckie Centrum Polityki społecznej zainicjowało więc kampanię „Widzę Cię! Słyszę Cię!”. Główną grupą docelową są rodzice, których zmiany w sposobie korzystania z urządzeń elektronicznych mają wpływ na dzieci i młodzież. Stąd pomysł, by z treściami docierać przez placówki oświatowe – od przedszkoli po szkoły oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Zaznacza Mariusz Budziszewski, zastępca dyrektora Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. Motywacją do zatopienia się w telefonie może być tak samo przeglądanie mediów społecznościowych czy granie w gry, jak i pisanie wiadomości czy sprawdzanie maili – również tych służbowych. Kampania obejmie szereg działań - przygotowane zostaną materiały edukacyjne, spoty filmowe, ulotki, broszury czy plakaty, które będą dystrybuowane do przedszkoli, szkół, szpitali i poradni. Planowane są też konferencje.