Uwaga kierowcy na zmienne i trudne warunki pogodowe. Policja apeluje o większą ostrożność i koncentrację oraz zdjęcie nogi z gazu. Łatwo wpaść w poślizg, złapać pobocza i stracić kontrolę nad autem. Konsekwencje błędów za kierownicą mogą być tragiczne w skutkach.
mówiła rzeczniczka płońskiej policji, Kinga Drężek-Zmysłowska. A my sprawdziliśmy jak jesteście przygotowni do zimy.
Pamietajcie aby nie jechać na tzw. zderzaku. Szczególnie teraz droga hamowania znacznie się wydłuża. Dlatego tak ważne jest, aby każdy kierowca zmienił styl jazdy oraz sposób wykonywania manewrów, a prędkość dostosował do warunków panujących na drodze. Warto również zadbać o to, by we właściwy sposób przygotować swój pojazd do zimy.
Kierowco pamiętaj by:
- obserwować warunki w jakich się poruszasz i dopasować styl jazdy, a także prędkość, do zmian atmosferycznych;
- zadbać o stan techniczny pojazdu, sprawne wycieraczki i światła zapewnią dobrą widoczność;
- odpowiednio wcześnie sygnalizować zamiar wykonania manewru;
- utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdów poprzedzających;
- stosować się do przepisów ruchu drogowego i obowiązującego oznakowania;
- bezwzględnie zapinać pasy bezpieczeństwa;
- nigdy nie kierować pod wpływem alkoholu;
- przed jazdą dokładnie odśnieżać cały pojazd, bo zalegająca na szybach warstwa lodu ogranicza widoczność, a śnieg spadający z dachu w wyniku poruszania się pojazdu, utrudnia jazdę kierowcom jadącym za nami. Dotyczy to również kierowców ciężarówek!
Piesi powinni pamiętać by:
- podczas przechodzenia przez ulicę korzystać z wyznaczonych dla nich przejść;
- przed wejściem na jezdnię upewnić się czy mogą bezpiecznie przejść na drugą stronę;
- nie wchodzić nagle na jezdnię zza zaparkowanych pojazdów i innych przeszkód;
- poza miastem poruszać się poboczem po lewej stronie drogi;
- korzystać z elementów odblaskowych w czasie poruszania się po zmroku poza terenem zabudowanym. Elementy odblaskowe warto nosić również w terenie zabudowanym, gdyż poprawiają naszą widoczność, a tym samym bezpieczeństwo.
Kiedy zmienić opony?
W warunkach naszego kapryśnego, środkowoeuropejskiego klimatu kierowcy powinni umieć jednoznacznie określić, kiedy zmiana opon na zimowe jest konieczna. Zdaniem wielu ekspertów „zimówka” znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdy tylko temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7°C. Opony zimowe różnią się już na pierwszy rzut oka wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika sprawia, że opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg.
Pamiętajmy, że używanie opon nieprzystosowanych do warunków pogodowych jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do tragicznych w skutkach wypadków! Aby w warunkach jesienno-zimowych zminimalizować ryzyko wypadku drogowego, zachęcamy do tego aby dobierać ogumienie odpowiednie do pory roku. Jednak nim to zrobimy, warto również wcześniej dokładnie sprawdzić, czy zeszłoroczny komplet opon zimowych wraz z felgami nadal nadaje się do bezpiecznej eksploatacji.
Jak sprawdzić czy używane opony nadają sie do użytku?
Podstawowym elementem, jaki należy skontrolować w przypadku opony jest głębokość bieżnika. Przepisy prawa mówią, że minimalna dozwolona głębokość wynosi 1,6 mm. Tę wartość powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie. Trzeba pamiętać, że aby opona zimowa skutecznie spełniała swoją funkcję, jej bieżnik musi posiadać przynajmniej 4 mm głębokości. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy więc pomyśleć o nowym komplecie ogumienia zimowego, dużo wcześniej niż przy granicznych 1,6 mm.
Kolejny parametr, który warto skontrolować przez założeniem „zimówek” to ich wiek. Przyjmuje się, że opony zaczynają tracić swoje właściwości po 6-7 latach od daty wyprodukowania, a po 10 latach kwalifikują się do bezwzględnej wymiany, nawet jeżeli wizualnie nie budzą zastrzeżeń. Datę produkcji opony zapisana jest na jej ściance bocznej i zakodowana w ciągu znaków zaczynających się od skrótu DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Nie zapomnijmy również o korekcie ciśnienia powietrza. Nawet najlepiej przechowywane opony po kilku miesiącach składowania będą wymagały dopompowania.
za: KPP Płońsk/policja.pl