piątek, 22 listopada 2024 05:46
Reklama

Dwie kobiety ofiarami oszustów internetowych

Dwie kobiety ofiarami oszustów internetowych

W ostatnim czasie płońscy kryminalni przyjęli zgłoszenie od mieszkanki Płońska, której oszuści internetowi zabrali z konta pieniądze. Kobieta na popularnym portalu społecznościowym znalazła ogłoszenie dotyczące sprzedaży ekspresu do kawy w atrakcyjnej cenie. Od razu nawiązała sms-owy kontakt ze sprzedawcą. Podczas rozmowy, gdy zdecydowała się na zakup sprzętu ustaliła szczegóły dot. płatności i dostawy. Za zakupiony towar miała zapłacić przy odbiorze, z możliwością sprawdzenia paczki. Od razu miała właciła jednak 25 zł. za przesyłkę, za pomocą linku przesłanego przez sprzedawcę.

- Po „kliknięciu” na link płońszczanka przekierowana została na stronę, gdzie mogła wybrać bank, podać swoje dane i zalogować na swoje konto. Po wykonaniu przelewu w umówionej kwocie otrzymała sms z kodem, którym miała potwierdzić dokonanie płatności. Niestety chwilę po tym jak to uczyniła dowiedziała się, że z jej konta zniknęło nie 25 zł., a kilkanaście tysięcy złotych – informuje Kinga Drężek-Zmysłowska z KPP w Płońsku.

Kolejne zgłoszenie funkcjonariusze otrzymali od kobiety, która kupiła przez internet, na stronie firmowej basen ogrodowy. Po wpłacie pieniędzy na wskazane konto, otrzymała jedynie informację mailem o oczekiwaniu na zaksięgowanie wpłaty, a później kontakt ze sprzedawcą się urwał.

- Kobieta nie otrzymała ani zakupionego basenu, ani zwrotu pieniędzy. Szukając w „sieci” informacji o firmie dowiedziała się, że strona, na której zrobiła zakupy, jest fałszywa. Wszystkie wiadomości mailowe, które próbowała wysyłać na wcześniej aktywny adres, przestały być dostarczane – dodaje oficer prasowa płońskij policji.

Policjanci radzą, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów realizowanych przez Internet:

sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony przez innych kupujących i ile jest o nim opinii,
- zwróć uwagę, czy opinie potwierdzają fakt, że komentujący faktycznie nabył dany towar,
- pamiętaj, że prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym,
- sprzedawca ma też obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet,
- sprawdź czy taki dokument istnieje i czy jest czytelny oraz zrozumiały, ponieważ prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów. Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów,
- jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków.
- pamiętaj, że operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących – też możesz z nich skorzystać,
- zachowaj kompletną korespondencję ze sprzedawcą do czasu zakończenia całości transakcji i otrzymania towaru.

Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go, to nic innego jak oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.


Podziel się
Oceń

SŁUCHAJ NAS ONLINE!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama