Samorząd Ciechanowa, dołączył do miast, które żądają aby Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbadał rynek paliwowy, a zwłaszcza ceny paliw w Polsce. Wszystko po tym, jak od stycznia wzrosła stawka VAT, akcyza i opłata paliwowa, a w efekcie ku zaskoczeniu ceny paliw w dystrybutorach nie zmieniły się...
Mówił prezydent Ciechanowa Krzysztof Kosiński. - Orlen ma wpływ na ustalanie cen hurtowych paliw. Pytanie czy nie jest to naruszenie zasad uczciwej konkurencji? - pyta.
UOKiK przygląda się tej sprawie. Na wyniki musimy poczekać nawet kilka miesięcy. Orlen tłumaczy natomiast, że ceny hurtowe paliw w Polsce i w całej Europie ustalane są przede wszystkim w oparciu o notowania gotowych produktów paliwowych czyli benzyny i diesla na europejskich giełdach.
- O notowaniach tych nie decydują poszczególne koncerny paliwowe, a czynniki rynkowe, czyli relacja pomiędzy podażą a popytem.Obniżenie cen hurtowych w Polsce spowodowałoby wzrost eksportu paliw z Polski do innych krajów, gdzie paliwo jest droższe. Paliwo jest produktem regionalnym i jego import i eksport może odbywać się w ramach UE w sposób swobodny. W konsekwencji mogłoby dojść do sytuacji, w której zaczęłoby brakować paliw w Polsce. Co więcej, przepisy antymonopolowe nakazują hurtową sprzedaż paliw w zbliżonych cenach dla wszystkich uczestników rynku. Grupa ORLEN posiada 56% udziału w polskim rynku i obejmuje on łącznie sprzedaż detaliczną prowadzoną przez stacje ORLEN oraz hurtową na rzecz klientów zewnętrznych. Polski rynek paliw jest otwarty, według POPiHN w pierwszych 3 kwartałach 2022 r. 30% gotowych paliw (benzyna, diesel, lpg) pochodziło z importu. Import paliw w ramach UE może przebiegać swobodnie, bez barier celnych.
W Polsce funkcjonują 44 podmioty uprawnione do takiej działalności, na podstawie koncesji prezesa URE (KŻ)