Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych, odcinek drogi krajowej zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem, z chwilą oddania go do użytkowania, pozbawiany jest dotychczasowej kategorii i zaliczany do kategorii drogi gminnej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stoi więc na stanowisku, że droga serwisowa jest drogą lokalną, której zarządcą jest właśnie jednostka samorządu terytorialnego czyli odpowiednio jest to wójt, burmistrz lub prezydent, starosta czy marszałek. Przekazanie takiej drogi nie wiąże się jednak z zapewnieniem jakichkolwiek środków na jej utrzymanie, stąd samorządowcy traktują ten prezent, jak niechciany spadek. Problem w naszym regionie pojawił się w związku z budową trasy S7. Gmina Glinojeck wspólnie z samorządem Baboszewa, Płońska czy Strzegowa wypracowała wspólne stanowisko. Samorządowcy zwyczajnie nie chcą tych dróg przejmować w zarządzanie.
Gmina Glinojeck miałaby przejąć 15 km dróg. Jak wylicza Kapczyński, w gminnym budżecie musiałyby zostać wygospodarowane dodatkowe niemałe środki na koszenie, konserwację, naprawy i oświetlenie serwisówek a także zimowe odśnieżanie.
mówił burmistrz Glinojecka Łukasz Kapczyński.
Kilka lat temu wspomnianą Ustawę znowelizowano, przewiduje rozwiązanie polegające na zmianie kategorii drogi z gminnej na wojewódzką, o czym decyduje sejmik.
O tej sprawie pisaliśmy także tutaj: