Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwa obywatelskiego lub mediacji. Bezpłatną pomoc uzyskasz w ponad 1500 punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w całym kraju – na terenie powiatu płońskiego są to 3 punkty, zlokalizowane w siedzibach: Starostwa Powiatowego w Płońsku, Urzędu Miejskiego w Raciążu, Urzędu Gminy w Naruszewie, Urzędu Gminy w Nowym Mieście. Sprawdź, jak to zrobić.
Czym jest punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej?
Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej to miejsce w którym nieodpłatnych porad prawnych udziela adwokat lub radca prawny, a w przypadku nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego – doradca obywatelski. W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego istnieje również możliwość zorganizowania spotkania z mediatorem.
Co do zasady porady udzielane są osobiście w wyznaczonych punktach. Osoba uprawniona może zgłosić się do dowolnego punktu na terenie całego kraju. Nie ma obowiązku korzystania z punktów tylko na terenie powiatu, w którym dana osoba zamieszkuje.
Wyjątek od zasady udzielania porad osobiście stanowi obowiązujący stan zagrożenia epidemicznego, stan epidemii albo wprowadzenie stanu nadzwyczajnego. W takich przypadkach pomoc ta może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu. Oznacza to, że w czasie trwającego stanu epidemii osoba uprawniona może uzyskać pomoc przez telefon, wideorozmowę lub za pośrednictwem wiadomości elektronicznej.
Jeżeli osoba uprawniona jest osobą ze znaczną niepełnosprawnością ruchową i nie może stawić się w punkcie lub osobą doświadczającą trudności w komunikowaniu się, może uzyskać nieodpłatną pomoc także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, niezależnie od tego, czy obowiązuje obecnie stan zagrożenia epidemicznego albo stan epidemii lub został wprowadzony stan nadzwyczajny. Osoba uprawniona może także poprosić o zorganizowanie pomocy tłumacza migowego.
Kto finansuje Nieodpłatną pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie?
Funkcjonowanie systemu nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego finansowane jest z budżetu państwa przez udzielanie dotacji celowej powiatom.
Kto może skorzystać z darmowej pomocy prawnej?
Zgodnie z przepisami nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują:
* osobie, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawej,
* również osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy osoba uprawniona składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba, która korzysta z nieodpłatnej pomocy w zakresie prowadzonej dzielności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą jest pomocą de minimis i wymaga złożenia przed jej udzieleniem dodatkowych dokumentów. Informacje na ich temat oraz wzory formularzy dostępne są na stronie internetowej Powiatu Płońskiego.
W jakich sprawach można zgłaszać się do punktu nieodpłatnej pomocy prawnej?
W ramach nieodpłatnej pomocy osoby uprawnione mogą skorzystać z trzech różnych usług:
1) Nieodpłatna pomoc prawna jest udzielana przez prawników, z reguły adwokatów lub radców prawnych. Pomoc ta jest kierowana do osób, które potrzebują pomocy prawnej (np. dowiedziały się o pozwie lub zajęciu komorniczym, z którym się nie zgadzają, mają problem z zawartą umową, ZUS odmówił im wypłaty emerytury) i polega z reguły na:
* udzieleniu informacji jak, z prawnego punktu widzenia, wygląda sytuacja osoby uprawnionej oraz jakie są jej prawa i obowiązki,
* w jaki sposób osoba uprawniona może rozwiązać swój problem prawny,
* sporządzeniu projektu pisma, z wyłączeniem pism procesowych w toczących się postępowaniach przygotowawczym, sądowym lub sądowo-administracyjnym,
* sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu,
* poinformowaniu o kosztach postępowania sądowego i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy do sądu.
2)Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie to wsparcie świadczone przez profesjonalnych doradców obywatelskich osobom potrzebującym pomocy w rozwiązaniu ich problemów w zakresie m.in. zadłużenia, spraw mieszkaniowych lub zabezpieczenia społecznego. Osoby uprawnione otrzymują pomoc udzieloną w sposób zrozumiały dla zwykłego obywatela, w tym dotyczącą załatwienia czynności urzędowych lub rozwiązania życiowych problemów. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również działania zmierzające do podniesienia świadomości osoby uprawnionej oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązaniu problemu, w tym sporządzenie wspólnie z tą osobą planu działania i pomoc w jego realizacji.
3)Nieodpłatna mediacja jest prowadzona w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Pomocy, w ramach nieodpłatnej mediacji, udziela mediator. Nieodpłatna mediacja jest kierowana do osób, które są zainteresowane polubowny rozwiązaniem sporu, czyli chcą dojść do porozumienia z inną osobą (np. z wierzycielem, członkiem rodziny) bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Dzięki temu rozwiązaniu osoba uprawniona nie zostanie narażona na poniesienie kosztów sądowych. Nieodpłatna mediacja swoim zakresem obejmuje:
* udzielenie informacji o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów (w tym z mediacji) oraz jakie niesie to za sobą korzyści,
* przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji,
* przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej,
* przeprowadzenie mediacji,
* pomoc w przygotowaniu wniosku do sądu o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Ile jest takich punktów i gdzie się znajdują na terenie powiatu płońskiego?
1. Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej
Starostwo Powiatowe
w Płońsku,
09-100 Płońsk, ul. Płocka 39,
II piętro, pokój nr 312
Poniedziałek godz. 800 - 1200
Wtorek godz. 1200 - 1600
Środa godz. 800 - 1200
Czwartek godz. 1100 - 1500
Piątek godz. 800 - 1200
2. Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej
Urząd Miejski w Raciążu,
09-140 Raciąż, pl. Adama Mickiewicza 17
poniedziałek – środa
w godz. 1200-1600
Urząd Gminy w Naruszewie, 09-152 Naruszewo,
Naruszewo 19A
czwartek – piątek
w godz. 1200-1600
3. Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego
Urząd Gminy w Nowym Mieście, 09-120 Nowe Miasto, ul. Apteczna 8
poniedziałek – środa, piątek
w godz. 1300-1700
czwartek w godz. 800-1200
Jak należy umówić się na wizytę ?
Przyjmowanie zgłoszeń na nieodpłatne porady odbywa się telefonicznie:
1) Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w Płońsku – tel. (23) 662 40 39;
2) Punkt nieodpłatnej pomocy prawnej – lokalizacja w Raciążu tel. (23) 679 11 63 w. 11 oraz w Naruszewie tel. (23) 663 10 51;
3) Punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Nowym Mieście
– tel. (23) 661 49 20 w. 1.
Zgłoszeń dokonać można również on-line: https://np.ms.gov.pl/mazowieckie/płoński
Jak przygotować się do spotkania?
* dowód osobisty (paszport, lub inny dokument stwierdzający tożsamość – w przypadku braku numeru PESEL) – w celu wypełnienia oświadczenia o niemożności ponoszenia kosztów odpłatnej pomocy prawnej;
* dokumenty, które dotyczą problemu (można też po prostu opowiedzieć prawnikowi, doradcy lub mediatorowi o swoim problemie);
* dla samozatrudnionych – wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym przedsiębiorca ubiega się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu 2 lat podatkowych poprzedzających ją , albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Więcej informacji na stronie internetowej Powiatu Płońskiego www.powiat-plonski.pl <http://www.powiat-plonski.pl> w zakładce nieodpłatna pomoc prawna oraz https://np.ms.gov.pl/