Powiatowy Rzecznik Konsumentów zwraca uwagę na komunikat Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczący działalności spółki Szybka Gotówka, która udziela przez Internet krótkoterminowych pożyczek.
Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie platformy mające na celu ustalenia czy zasady oferowania pożyczek, ich refinansowania i windykacja należności nie prowadzą do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
- Konsumenci z powiatu płońskiego korzystający lub zamierzający skorzystać z krótkoterminowych pożyczek, zanim podpiszą umowę, powinni zapoznać się z katalogiem porad przekazanych przez UOKiK – apeluje Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Anna Magnuszewska.
Skargi dotyczą głównie automatycznego refinansowania chwilówki w przypadku braku spłaty w terminie. Przykładowo jeden z konsumentów wskazał, że pożyczył 1500 zł, a gdy nie spłacił tej kwoty, spółka automatycznie kilkakrotnie rolowała jego dług, nie dając mu możliwości zapoznania się z warunkami umowy. W efekcie, jak twierdzi, miał do spłacenia ponad 11 tys. zł.
- Firmy pożyczkowe nie mogą wykorzystywać trudnej sytuacji konsumentów potrzebujących pieniędzy - mówi prezes UOKiK, Tomasz Chróstny - Muszą przestrzegać limitów wysokości pobieranych opłat i innych zasad ustalonych w ustawie o kredycie konsumenckim. Każda osoba, która zamierza zaciągnąć pożyczkę powinna o tym, że pozaodsetkowe koszty takich zobowiązań są ograniczone przepisami. W ramach Tarczy Antykryzysowej ich maksymalna wysokość została ona zmniejszona i zależy od okresu pożyczki – wyjaśnia Chróstny.
Rolowanie może być próbą ominięcia przepisów ustawy o kredycie konsumenckim w zakresie kosztów pożyczek. Skargi konsumentów dotyczą też np. pobierania zbyt wysokich opłat odsetkowych i pozaodsetkowych. W przypadku wątpliwości przed podpisaniem umowy, warto skorzystać z bezpłatnych porad prawnych.