Niemal każdego dnia płońscy policjanci otrzymują zawiadomienia od osób, które zostały oszukane za pomocą fałszywych sms-ów czy wiadomości przesłanych drogą mailową lub przy użyciu komunikatora. Podanie obcym osobom kodu do płatności mobilnych lub kliknięcie w podejrzany link może zakończyć się utratą pieniędzy z konta bankowego – ostrzegają funkcjonariusze.
W ciągu ostatnich kilku dni policjanci przyjęli 5 zawiadomień dotyczących tego typu oszustw. Cztery spośród osób zawiadamiających na popularnych portalach sprzedażowych/ogłoszeniowych wystawiły do sprzedaży różne przedmioty. 47-letnia mieszkanka gm. Czerwińsk nad Wisłą i 27-letni raciążanin od osób zainteresowanych kupnem oferowanych przez nich przedmiotów: sukienki i butów, za pośrednictwem poczty elektronicznej dostali linki do pobrania etykiety potrzebnej do wysyłki. Po kliknięciu w linki pokrzywdzeni przekierowani zostali do strony, gdzie zalogowali się na swoje konta bankowe, umożliwiając w ten sposób oszustom wypłatę pieniędzy z ich rachunków odpowiednio w kwotach: blisko 5 tys zł. i ponad 3 tys zł.
- Kolejni pokrzywdzeni: 27-letnia mieszkanka gm. Załuski sprzedająca sukienkę i 44-letni płońszczanin wystawiający na sprzedaż łóżeczko dziecięce, otrzymali od potencjalnych kupców linki, celem zaakceptowania zamówienia. Przekierowani na stronę logowania do konta bankowego, postępowali zgodnie z umieszczonymi tam instrukcjami. Z rachunków obu tych osób zginęło po 4 tys zł – informuje płońska policja.
Ponad 1500 zł zł ze swojego konta bankowego stracił też 34-latek z gm. Płońsk. Mężczyzna znalazł na portalu społecznościowym ogłoszenie o oddaniu za darmo samochodzika dziecięcego. Osoba odbierająca „pojazd” miała ponieść tylko koszty przesyłki. Oszust, za pomocą popularnego komunikatora, przesłał 34-latkowi link, po kliknięciu w który pokrzywdzony miał dokonać przelewu. Gdy mężczyzna zalogował się na swoje konto bankowe i opłacił przelewem przesyłkę, nastąpiło automatyczne wylogowanie. Wtedy już zadziałali oszuści, kradnąc z konta pokrzywdzonego pieniądze.
Nie próżnują też oszuści wyłudzający kody do płatności mobilnych. Zazwyczaj podszywają się oni się pod naszych znajomych i wysyłają „niewinną” wiadomość z prośbą o pożyczkę. Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nie świadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie.
- Takim sposobem 1000 zł straciła 21-letnia mieszkanka gm. Raciąż. Oszust podszył się pod jej koleżankę i za pomocą komunikatora przysłał do młodej kobiety wiadomość z prośbą o podanie numeru kodu, by móc opłacić paczkę. Po jakimś czasie z 21-latką skontaktowała się jej koleżanka informując, że ktoś przejął jej konto na komunikatorze i wysłał takie same wiadomości do 24 osób – informuje kom. Kinga Drężek-Zmysłowska, rzecznik KPP w Płońsku.
W podobny sposób został oszukany 29-latek z Płońska, który ulegając namowom poznanej za pomocą komunikatora kobiety, czterokrotnie podawał jej wygenerowane kody do płatności mobilnych. Mężczyzna również stracił 1000 zł.